Kako vernici gledaju na homoseksualce?
Hriš?anstvo i homoseksualnost
Biblijske strane koje se odnose na homoseksualnost i odakle se ?esto crpu argumenti za netrpeljivost prema ljudima sa istopolnom seksualnom orijentacijom su:
Tre?a knjiga Mojsijeva 18:22: “Sa muškarcem ne leži kao sa ženom. Gadno je.”
Tre?a knjiga Mojsijeva 20:13: “Ko bi muškarca obukao kao ženu, u?iniše greh obojica; da se pogube; krv njihova na njih”.
Rimljanima Poslanica svetog apostola Pavla 1:26-32: “Zato ih predade Bog u sramne slasti jer žene njihove pretvoriše puteno (telesno) upotrebljavanje u besputeno. Tako i ljudi ostaviše puteno upotrebljavanje ženskog roda, raspališe se željom svojom jedan na drugoga i ljudi s ljudima ?injaše sram i platu koju trebaše i za prevaru njihovu primahu na sebi. I kao što ne marahu da poznadu Boga zato ih Bog predade u pokvaren um da ?ine šta ne valja… A neki pravdu Božju poznavši da koji to ?ine zaslužuju smrt, ne samo to ?ine, nego pristaju na to i onima koji ne ?ine.”
Korin?anima Poslanica svetog apostola Pavla 6:9-10: “Ili ne znate da nepravednici ne?e naslediti Carstva Božijeg? Ne varajte se: ni kurvari, ni idolopoklonici, ni preljubo?inci, ni adžuvani ni muželožnici. Ni lupeži, ni lakomci, ni pijanice, ni kavgadžije, ni hajduci Carstva Božijeg ne?e naslediti”.
Hriš?anski teolozi koji ne veruju da je homoseksualnost greh smatraju da tradicionalisti pogrešno interpretiraju Bibliju ili je citiraju delimi?no. Oni smatraju da je prevod hebrejske re?i koja ozna?ava muškarca u Tre?oj knjizi Mojsijevoj približniji pojmu “de?ak”.
Tako?e ukazuju da Mojsije u istom delu osu?uje mnoge stvari koje ?ine današnji hriš?ani, poput se?enja kose, jedenja školjki, nošenja tkanine od dve razli?ite sirovine (na primer, kombinacija vune i pamuka) i zasa?ivanje dve razli?ite kulture na istom polju.
Neki branioci vere prave razliku izme?u moralnih i ritualnih normi u Tre?oj knjizi Mojsijevoj i smatraju da se mnogi rituali danas ne primenjuju, ali moralni (uklju?uju?i i zabranu homoseksualizma) ostaju.
Ostali tradicionalisti prihvataju da homoseksualna orijentacija nije izbor, ali su ube?eni da je i dalje greh. U takvim slu?ajevima ve?ina hriš?ana koji osu?uju homoseksualno ponašanje, ne bi osudili osobe te orijentacije, ali bi se zalagali za njihov doživotni celibat.
Ipak, Katoli?ka crkva je pomerila svoju poziciju u odnosu na homoseksualne sveštenike, pa ?ak i celibat. U tome pojedini lideri iste vide mogu? put ka osloba?anju od seks skandala koji narušavaju reputaciju katoli?kih sveštenika ve? decenijama.
Liberalni hriš?ani nalaze da je Isus eksplicitno osudio razvod – izjedna?io ga sa preljubom u Besedi na gori – ali nikad nije eksplicitno zabranio homoseksualnost. Zato oni smatraju licemernim kritikovanje homoseksualaca više nego razvedenih. Tako?e, termin “preljuba” u kontekstu Deset Božijih zapovesti za njih zna?i seksualnu izdaju supruge, a ne svaki (pa ni homoseksualni) odnos izvan braka.
Budizam i homoseksualnost
Odnos budizma prema homoseksualnosti je vrlo kompleksan jer je isprepletan sa njihovim u?enjima o moralnosti i volji. Ne bi bila potpuna istina re?i da je budizam protivnik homoseksualnosti, ali ni da je otvoren za tu orijentaciju.
Svakako je me?u verama najtolerantniji prema seksualnim slobodama, delom zbog toga što ne pokušava da postavi standard u moralnosti. Umesto toga, budizam je usmeren na dela i motivaciju koja stoji iza njih.
Postoje neke budisti?ke organizacije koje imaju otvorenu politiku o prihvatanju gej ljudi u njihove redove.
Budizam ne raspravlja o dobru ili zlu i za pripadnika te vere je nezamislivo da zapoveda drugima kako treba da se ponašaju. Ali zato, Buda ohrabruje ljude da se preispituju i prona?u istinu u sebi (?ak i kada to odbacuje njihova u?enja), ali da je obavezno sprovedu u delo.
“Ne verujte ne?emu samo zato što ste ?uli. Ne verujte ne?emu samo zato što se o tome mnogo govori i šuška. Ne verujte ne?emu samo zato što je zapisano u verskim knjigama. Ne verujte nilemu na osnovu autoriteta vašeg u?itelja ili starijih. Ne verujte u tradiciju jer je ona prenošena kroz mnoge generacije.
Ali posle posmatranja i analize, kada otkrijete da se nešto slaže s razumom i donosi korist i za vas i za ostale, tada prihvatite i živite po tome.”
Ipak, postoje budisti?ka pravila koja se odnose na seksualnost, ali samo u njihovim manastirima. Seksualna želja, bez obzira prema kom polu, je i dalje požuda, a prema budizmu, požuda vodi u patnju i zato je treba izbegavati.
Princip ispravnog uma i ponašanja primenjuje se i na laike, ali o?igledno ne podrazumeva apstinenciju.
Islam i homoseksualnost
Istopolni odnosi su zabranjeni u islamu, koji u?i da je takva veza narušavanje prirodnih granica koje je postavio Allah (arapska re? za Boga).
Homoseksualnost kao opredeljenje ne krši Šerijat formalno, jer on propisuje fizi?ke akcije, a ne misli i ose?anja muslimana. Me?utim, seksualni ?in istopolnih osoba je i te kako kažnjiv po Šerijatu.
Kur’an naro?ito pominje istopolni seksualni odnos kao zabranjen. Postoji nekoliko razloga zašto, ali se u zakonu bez posebnog pojašnjenja, istopolni seksualni odnos smatra grehom.
Jedan takav razlog je vanbra?ni seks ili preljuba za koju je kazna kamenovanje do smrti.
Teoretski je mogu?e da dva muškarca budu u braku, ali nikada bez neke vrste svedoka koji ih doslovno nikada ne bi smeo ostaviti same. U praksi, istopolni brakovi nisu prihvatljivi.
Homoseksualni odnos nosi smrtnu kaznu u pet zvani?no muslimanskih nacija: Saudijskoj Arabiji, Iranu, Mauritaniji, Sudanu i Jemenu. Tako?e, nosi smrtnu kaznu u Afganistanu pod Talibanima, a u Ujedinjenim Arapskim Emiratima zakon je neopredeljen.
Kazne u poslednjoj deceniji izvršene su “samo” u Saudijskoj Arabiji, Iranu i Afganistanu. Neke muslimanske zemlje, poput Turske, nemaju zakon protiv homoseksualnosti.